Історія писанки

Прадавні звичаї розмальовувати навесні яйця у слов’янських та інших народів з’явились у світі ще до прийняття християнства в язичницьких віруваннях як атрибути весняних культових народних обрядів, пов’язаних із пробудженням землі навесні. Саме з цих весняних культових обрядів християни й запозичили роль яйця як життєдайної сили.
Поряд із деревом життя яйце – предивна тайна: з прозорої рідини та жовтка з’являється у світ живий організм. Це чи не найбільш дивовижний об’єкт культу.
Різні народи шанували яйце як символ життєдайності, створили власну атрибутику його звеличення. Яйце фарбували, прикрашали, возвеличували у Стародавньому Єгипті, Греції, Римі навколо нього створено безліч міфів і легенд індіанськими племенами Америки, племенами Стародавнього Китаю. Та жоден із народів не зміг зберегти, донести і втілити свої автохтонні уявлення, символи життя так виразно й майстерно як український.
Писанкарство – стародавнє народне мистецтво, пов’язане з дохристиянськими обрядами зустрічі весни та початку нового року.
Писанка – символ Сонця, любові, краси, радості, відродження нового життя. Кожен елемент писанки символізує древні космогонічні уявлення наших предків, що збереглися з часів Трипільської культури.
Зараз вона стала символом радості і віри у світле Воскресіння Христове.
Починають писанкарювати на свято Срітення (15 лютого). За традицією, писанки пишуть дівчата й жінки
Писанок у їжу не вживають тому, бо їх ввіжіють оберегами. Їх тримають в оселі на почесному місці протягом багатьох років. З писанок та крашанок починався великодній сніданок. Зустрічаючись на Пасху, люди вітаються один з одним словами «Христос воскрес!» У відповідь чується радісне “Воістину воскрес!”. За давньою традицією після цього люди тричі цілуються і вручають одне одному писанки. Дівчата вмивалися водою, в яку опускали крашанку чи писанку, щоб бути гарними. Також писанки служили для святкових розваг, ігор дітей та молоді.
Писанки використовували як символ кохання, даруючи їх юнці.
Що не край – то звичай
У Франції улюблені великодні солодощі – це вироби із шоколаду: яйця, білі й темні зайчики, курчата, рибки – символ Христа, і дзвони? Є така легенда, що у Велику п’ятницю дзвони з усієї Франції летять до Ватикану, щоб принести туди всю скорботу, яку християни відчувають у день хресної смерті Ісуса. Повертаються дзвони у Великодню неділю, тому від п’ятниці до неділі всі дзвони Франції мовчать.
У Європі діти дуже люблять на Великдень їсти: зайців! Шоколадних, правда. Батьки купують таких великодніх зайчиків і шоколадні яйця та ховають їх у садочку біля хати. Великоднього ранку діти біжать шукати солодощі.
У Данії на Великдень діти відсилають своїм друзям та родичам листівки зі смішними віршиками-дражнилками. Прикрашають листівку проліском – першою весняною квіткою. А замість підпису ставлять крапки – скільки букв в імені автора, стільки й крапок. Доводиться відгадувати! Уявіть, як усі сидять за великим столом, прибраним у жовте та зелене – це традиційні великодні кольори датчан, – і намагаються здогадатися, хто ж це написав. Бо якщо здогадаються, то автор має подарувати крашанку тому, хто отримав листівку-дражнилку.
Найбільша писанка – пам’ятник – знаходиться в Канаді. Її виготовили на згадку про тих українців, що першими приїхали до Канади, і встановили на площі у містечку Вегревілль. Її висота – аж десять метрів!
Писанка - це яйце, розписане традиційними символами, які нанесені за допомогою воску і барвників. В писанкарстві існує певний, віками вироблений набір символів, кожен з яких має своє значення. Існують також правила поєднання символів та символіка кольорів.
Мальованка - це розписане яйце, малюнок та колір якого, на відміну від писанки, не підкоряється традиціям, а наноситься майстром на власний розсуд.
Різниця між ними полягає в тому, що писанка традиційно має магічне, обрядове значення, а мальованка - ні.
Символічне значення писанки складається з трьох складових частин: 1) із значення самого яйця, у якому є живий зародок півня (сонячної птиці); 2) із значення написаних на ньому символічних знакі; 3) із значення кольору писанки.

Символіка кольорів
Червона барва символізує радість життя, жагучу любов, а частіше всього, як зазначає Одарка Онищук у книзі “Символіка української писанки”, для молодих – надію на одруження.
Жовтий колір – то сонце і зорі, місяць і урожай, приріст покоління. Він випромінює тепло і радість...Завжди жовтого кольору пшеничні колоски, зоря, коники та олені - все те що несе тепло і радість.
Зелена фарба символізує весну, воскресіння природи.
Блакитний колір символізує воду і повітря, а також здоров’я.
Чорний не завжди є символом нещастя, скоріше наголошує на суворій правді життя. Чорний з білим означає пошану до померлих.
Орнаменти писанок
1.Солярні орнаменти. Найголовнішим у язичників був культ сонця. Відповідно
його зображення було основним на писанках. Спочатку сонце мало форму «тринога».
Цей орнамент був схематичним позначення птаха, який, як і сонце, був
мешканцем неба. Пізніше сонце малювали у вигляді хреста, поступово
ускладнюючи його зображення.
Наприклад, намагання передати «хід» сонця по небу
зі сходу на захід створило свастику. Деякі дослідники підмітили, що в
різних традиціях свастика має протилежний напрямок зломів. Вони надали цьому
значення добра і зла, якщо рух за сонцем — це добро, проти — зло.
Пізнішим зображенням сонця стало коло, коло з
променями, «павуки», «ружі», тобто ми спостерігаємо ускладнення орнаменту через
його геометризацію.
2. Геометричні орнаменти. Ще однією природною
стихією, яка викликала страх і повагу в давніх людей, була вода. Вода
була на землі, падала з неба. Вона могла нести родючість і руйнацію. Тому її
треба була відводити чи навпаки притягувати до полів тощо.
Хвиляста лінія без кінця чи меандр (безконечник) була символом води. Богом
земних вод був Змій, тому саме йому приписували магічну силу запліднення.
Зображення Змія (Хвиляста лінія) на писанках мало на меті задобрити його і
збільшити приплід худоби Модифікацією зображення Змія еспіраль або сигма
(латинська літера 8).
Трикутники
з гребінцями, грабельки позначали воду, яка падала з неба. Люди шукали графічні
засоби передачі форми хмар і дощу, їх змістової складової, яка несла
врожайність на поля. Саме поле позначалося заштрихованим трикутником, ромбом
чи квадратом
3. Рослинні орнаменти. Земна рослинність
позначалась орнаментом, який умовно назвали сосонкою. Він виконувався як гілочка
ялинки або верби. Згодом цей мотив ускладнювався і набував форм листочків
різних порід дерев, а також композиції листочків і квітів
4. Тваринні елементи. Залежність добробуту і
життя людей від домашнього тваринництва або полювання на звірів сприяли формуванню
символіки зображення тварин на писанках. Перш за все це олені, коні, барани,
птахи, риби тощо
5. Світогляд язичників
виробив цілий пантеон богів, які втілювали уяву людей про природу.
Найшановнішою була Берегиня або Мокош, Велика Богиня, прародителька
Роду. Вона зображувалася як жіноча фігура з піднятими до неба руками.
Пізніше, очевидно під впливом християнства ця
фігура трансформувалася у хрест. Цікавим є поєднання прямого і косого хрестів
як символу чоловічого та жіночого початку в житті
6. Для
зображення роду наші пращури малювали дерево
(вазон), де з одного кореня (вазона) піднімається до неба дерево або
квітка, яка має дві симетричні сторони — чоловічу й жіночу 7.
З
утвердженням християнства і введенням у традицію святкування Великодня з
обов'язковим атрибутом — писанки, на ній почали зображувати силует церкви. Цей мотив характерний
для Лемківщини, де церкви мали свою оригінальну будову і були гордістю
місцевого населення.
8. Зірка — знак неба, визначення порядку небесних тіл і
підтвердження сонячного божества. У християнстві зірка — це знак царства
Христа. Святий Апостол Павло називав зірку образом вибраних у вічності, і
найбільш яскраво серед них світить Марія-Мати. Ласкава, як вранішня зоря, вона
сповіщає про схід Сонця-Христа.
9. Зигзаг, хвильки — символи води.
10. Безкінечник — нескінченність життя.
11. Спіраль — знак вегетативної і органічної плодючості, і як
знак Сонця є володарем часу. Числа 7 і 12 належать до аспекту Сонця. Це також
символ1 порядку таїнства літургійного року.
12. Свастика — знак святого вогню і сонця. У християнстві
свастика є символом Божественної Величі. У ранньому християнстві свастика
охороняла від злих духів.
13. Дерево життя — як космічне дерево — є символом небесного
стрижня і скарбницею життя: поєднує в собі подовженість і короткочасність,
стійкість і динаміку, силу і слабкість, верх і низ; це символ безперервного
відродження природи. Дерево посідає у Святому письмі центральне місце.
Із багатьох прнять можна виділити найсуттєвіше, а саме: дерево — це
сукупність усього доброго й цінного; це образ Божої мудрості, входження в Божу
волю і Божу довіру.
14. Дубовий листок як
частинка дуба, що вважався притулком божого грому, бо в нього легко потрапляє
блискавка, символізує силу Богів природи.
У Святому Письмі дуб — святий знак повноти життя
Людей Божих та символ Божої справедливості.
15. Півень, передвісник дня — провідник божого сонця та сторож,
який охороняє добро від впливу зла. У християнстві півень як передвісник світла
є символом Христа, світла, що перемогло темряву. Птахи символізують благочестя
Святих та їх піднесення до Бога.
16. Кінь. У архаїчній міфології Бог-Сонце їде по небу на
вогняних конях. Кінь — символ невтомності руху сонця та нестриманої швидкості
плинної води.
Комментариев нет:
Отправить комментарий